Značka Bugatti je synonymom luxusu, štýlu a inžinierskeho majstrovstva. Jej cesta začala v roku 1909, keď Ettore Bugatti, vynikajúci taliansky dizajnér a vynálezca, založil v Molsheime vo Francúzsku automobilový podnik, ktorý navždy zmenil svet športových automobilov.

Začiatky: Predvojnové ikony
Bugatti Type 13 (1910–1926) bol prvý model, ktorý Ettore vytvoril. Toto šikovné a kompaktné auto sa stalo senzáciou na pretekoch, čo prinieslo Bugatti medzinárodné uznanie. Vyrobených bolo približne 2 000 kusov.
Nasledoval Bugatti Type 35 (1924–1930), ktorý sa stal ikonou motoršportu. S viac ako 2 000 výhrami na pretekoch bol najúspešnejším pretekárskym autom svojej doby. Vyrobených bolo cez 340 kusov.

Ettore sa nebál ani luxusu. Bugatti Type 41 (Royale) (1927–1933) bol stelesnením prepychu. Toto majestátne auto malo 12,7-litrový motor a vyrobilo sa len 6 kusov.
Medzi ďalšie legendárne modely patrili Bugatti Type 55 (1932–1935), športové auto pre elitu (vyrobených 38 kusov), a Bugatti Type 57 (1934–1940), ktoré sa vyrábalo vo viacerých verziách, vrátane slávneho modelu Atlantic (celkovo vyše 710 kusov).
Po druhej svetovej vojne sa Bugatti pokúsilo o obnovu s modelom Type 101 (1951–1956), no vyrobených bolo len 8 kusov a značka čelila úťačku času.

Renesancia Bugatti: EB110 a moderná éra
Po desaťročiach ticha značka ožila v 90. rokoch s modelom Bugatti EB110 (1991–1995). Toto auto, oslavujúce 110. výročie Ettoreho narodenia, bolo vybavené 3,5-litrovým motorom V12 so štyrmi turbami. Vyrobených bolo 139 kusov.

V roku 1998 značku odkúpil Volkswagen Group a začal novú kapitolu. Bugatti Veyron 16.4 (2005–2015) bol revolučným autom s motorom W16, ktorý dosahoval viac ako 1000 k. Vyrobených bolo 450 kusov vrátane špeciálnych edícií ako Grand Sport (otvorená verzia), Super Sport (najrýchlejšie auto svojej doby) a edícia Les Légendes de Bugatti.

Chiron: Nová definícia štýlu a výkonu
V roku 2016 bol predstavený Bugatti Chiron, ktorý nastavuje nové štandardy luxusu a rýchlosti. Chiron sa vyrábal vo viacerých špeciálnych edíciách:

- Chiron Super Sport 300+ (2019) – prvé sériové auto, ktoré prekonalo rýchlosť 300 mph.
- Chiron Pur Sport (2020) – zameraný na ovládateľnosť.
- Chiron Profilée (2023) – jedinečný kus medzi športovými a luxusnými modelmi.
- Chiron L’Ébé (2023) – posledná edícia na počesť Ettorovej dcéry.
Z celkového plánovaného počtu 500 kusov je výroba takmer ukončená.

Limitované edície a exkluzívne modely
Medzi špeciálne projekty patrí Bugatti Divo (2018–2021), vyrobený len v 40 kusoch, čo zdôrazňuje jeho exkluzivitu.
Bugatti Centodieci (2022–2023), pocta modelu EB110, bola limitovaná na 10 kusov. Jedinečný exemplár Bugatti La Voiture Noire (2019) je najdrahším novým autom v histórii.

Nová éra: Extrém a inovácie
S modelom Bugatti Bolide (2024) značka predstavila extrémny pretekársky hyperšport, ktorý bude limitovaný na 40 kusov. Posledný model s motorom W16, Bugatti W16 Mistral (2023–2024), je otvorený roadster, ktorý uzatvára éru týchto ikonických motorov.

Záver
Bugatti je viac ako značka – je to legenda. Každý model, od Type 13 až po moderné Chirony, je umeleckým dielom, ktoré spája inžiniersky pokrok, dizajn a výkon. Je to príbeh o tom, čo všetko dokáže ľudská vízia a oddanosť dokonalosti.
Postupne si budeme predstavovať všetky modely Bugatti vrátane špeciálnych edícií.


Prečítajte si náš článok kde sú Bugatti EB110, Veyron a Chiron pohromade.